In de tweede helft van 2020 nam BUGA Wijnegem Johan Peeters van Bulk Architecten onder de arm voor de realisatie van een nieuwe dakparking op het servicecenter. Beide partijen deelden al een succesvol verleden na de verwezenlijking van een garage met showroom en een nieuw atelier. Dit nieuwe project bracht echter enkele bijzondere uitdagingen met zich mee. Alles in de nieuwe creatie moest in het teken staan van het bewegen van de wagens door en op het gebouw. Bovendien zou er een buitenhelling geïntegreerd worden die onder alle weersomstandigheden berijdbaar moest blijven. Een kolfje naar de hand van Triflex.
Elk project brengt z’n bijzonderheden mee en dat was bij BUGA niet anders. Niet alleen moest er rekening gehouden worden met de all-time berijdbaarheid van de buitenhelling, maar ook het feit dat zich onder het parkeerdak een ruimte bevond die geen hinder mocht ondervinden van het gerij.
Antislip, isolatie en afdichting. Met die drie termen in het achterhoofd, gingen BUGA, hoofdaannemer ASK Romein en Bulk Architecten op zoek naar een gepaste oplossing. Het wereldwijde web bracht soelaas en dreef het gezelschap in de armen van Triflex. Het Triflex team boog zich met plezier over het project en maakte na contact met alle partijen een gepast advies op.
Omdat er zich onder het parkeerdek kantoren bevinden, was het niet alleen van belang om een honderd procent zekere afdichting te voorzien, maar ook een hoogwaardige geluids- en warmte-isolatie. De basis van de uitvoering bestond daarom uit het Triflex CIS systeem, een totaalconcept dat niet alleen bestaat uit een slijtvaste en berijdbare afdichtingslaag, maar ook uit isolatie en een drukverdeelplaat. Concreet bestaat het systeem uit een dampscherm, een XPS-isolatielaag, een noodafdichting, twee lagen PE-folie en een betonplaat van minimaal 8 centimeter. Op dit drukvast isolerend systeem werd het Triflex ProPark variant 1 systeem voorzien als waterdichte en berijdbare afwerking. Deze combinatie van elementen maakt het CIS-ProPark systeem tot een waterdicht, naadloos en volledig gewapend geïsoleerd geheel.
De afwerking
Er werd zowel gebruikt gemaakt van ProPark Variant 1, als van Variant 3. Het verschil tussen beide varianten zit hem in de plaats van gebruik.
Variant 1 wordt enkel toegepast op horizontale oppervlakken, terwijl Variant 3 specifiek wordt ingezet op hellingbanen. Deze wordt ingestrooid met een grovere korrel, waardoor het geheel nog meer grip biedt bij het oprijden van de helling.
De architect besloot ook een verwarmingssysteem te integreren in de hellingbaan, zodat ’s winters sneeuw en ijzel geen invloed zouden hebben op de bereik- en berijdbaarheid van het parkeerplatform.
Wanneer we Johan Peeters vragen naar de reden waarom hij voor Triflex en dit specifieke systeem koos, haalt hij vooral de opbouw van de toepassing aan.
Een dakdichting die tevens dienst doet als afwerking, heeft haar voordelen. Het laat toe deze steeds bereikbaar te houden. Andere systemen, bijvoorbeeld grote tegels op dragers, verstoppen de dakdichting en laten toekomstige inspecties en/of herstellingen zeer moeilijk toe. Bijkomend is de opbouw zo minder hoog, wat dan weer voordelig is voor de totale bouwhoogte.
De werken werden uitgevoerd door erkend Triflex-applicateur Meekelenkamp Kunststof Techniek B.V. (MKT). Met hun ruime ervaring zorgden ze ook bij dit project voor een piekfijne uitvoering en afwerking.
Heeft u vragen of bent u benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op via +32 (0)14 75 25 50 of het onderstaande contactformulier. Wij helpen u graag.