Projectomschrijving
Uitdaging
De parkeergarage bestond voorheen uit een ondergrondse parkeergarage en een parkeerplaats op de begane grond. Door gebrek aan capaciteit, is er besloten om een parkeergebouw te bouwen op de bestaande parkeergarage. AZ Herentals
heeft Triflex gevraagd om deel te nemen aan dit project door producten en systemen te leveren voor het parkeergebouw. Dit leverde een mooi project op.
“De uitbreiding van de parking is ontworpen als een open parkeergebouw met extra parkeerlaag, als het ware een opgetilde parkeervloer met een deels transparante, deels houten open gevel”
Katrien Donneux, Architects in Motion
Oplossing
In mei 2020 werd het project uitgevoerd. Ervaren Triflex applicateurs van Meekelenkamp Kunststof Techniek (MKT) hebben in onderaanneming van de hoofdaannemer, DCA, het project uiteindelijk gerealiseerd omdat zij al veel ervaring hebben met onze producten en systemen. Voor het parkeerdak is er gebruik gemaakt van het Triflex ProDeck systeem, variant 1. Dit is een duurzaam, slijtvast en scheuroverbruggend gietvloersysteem voor betonnen parkeerdekken met een hoge verkeersbelasting. Het meerlaagse systeem is op basis van PMMA en biedt naast een goede bescherming, ook een uitstraling in de gewenste kleur en met eventuele markeringen. Voor de hellingbanen is ook het Triflex ProDeck systeem gebruikt, maar dan variant 3. Deze variant lijkt veel op variant 1, maar is erg geschikt voor hellingbanen. Deze variant van het ProDeck systeem is net als variant 1; benzine, diesel en (rem)oliebestendig en bestand tegen dooizouten en uitlaatgassen. Ook is het systeem koud aan te brengen en snel uithardend, waardoor de parkeergarage na de applicatie al snel weer in gebruik genomen kon worden.
Proces
MKT beoordeelde aanvankelijk de ondergrond en verwijderde daarna enkele verontreinigen die een goede hechting verhinderde (ondergrond mag maximaal 6% vocht bedragen). Hierna werden de detailleringen behandeld met een Triflex Primer. Dit werd aangebracht met een lamsvachtroller en gelijkmatig verdeeld. Alle kleine oneffenheden en krimpscheuren werden weggewerkt met Triflex Cryl Spachtel. Detailleringen zoals randaansluitingen, afvoeren, lichtmasten werden afgedicht met het Triflex ProDetail systeem. Uiteindelijk werd een slijtlaag in Triflex ProDeck RS 3K geplaatst. Deze werd gelijkmatig verdeeld. De verwerkers rolden met een kortharige finishroller daarna diagonaal na op de rijrichting. Met een rubberen trekker werd dan de Triflex Cryl Finish 209 geplaatst. Bij de detailleringen werd het Triflex Thixotropiemiddel toegevoegd. Tot slot werd er voor de belijningen en markeringen gewerkt met een Triflex Cryl Finish.
Resultaat
Het bijzondere aan dit project was het feit dat er reeds een bestaande parking op het gelijkvloers aanwezig was, met daaronder nog een ondergrondse parkeergarage. Omwille van tekort aan parkeerplaatsen werd dus bovenop deze parking een parkeergebouw geplaatst. De opdrachtgever was zeer tevreden. Met het nieuwe parkeergebouw heeft het ziekenhuis weer ruim voldoende parkeercapaciteit om alle bezoekers en patiënten te kunnen blijven ontvangen.